
Wprowadzono obowiązek segregacji dla wszystkich mieszkańców. W regulaminie utrzymania czystości i porządku w Gminie Kartuzy wprowadzono kryteria selektywnej zbiórki odpadów. Ustala się, że:
- odpady komunalne nie są zbierane w sposób selektywny, jeżeli wszystkie odpady komunalne są zbierane łącznie,
- odpady komunalne są zbierane w sposób selektywny, gdy w pojemnikach na odpady zmieszane (resztkowe) nie znajdują się odpady niezgodne z ich przeznaczeniem, tzn. nie znajdują się zanieczyszczenia innych frakcji odpadów. Nieprzestrzeganie tego zapisu będzie skutkowało naliczeniem wyższej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Wzór deklaracji na stronie www.odpady.kartuzy.pl
- Uruchomimy w najbliższym czasie elektroniczną usługę składania e-Deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami W celu złożenia e-Deklaracji do Urzędu Miejskiego w Kartuzach, trzeba będzie wypełnić formularz elektroniczny i wysłać do Urzędu przez ePUAP, podpisując podpisem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym. Składając przez ePUAP e-Deklarację spełnicie Państwo swój obowiązek wobec naszego Urzędu w czasie i miejscu dla Was dogodnym. Składanie e-Deklaracji dostępne będzie 24 godziny na dobę.
Wkrótce uruchomimy następne interaktywne formularze elektroniczne na eBOI, które umożliwią Państwu załatwianie spraw urzędowych bez osobistej wizyty w Urzędzie.
- od dnia 1 lutego 2020 r. zmienia się sposób naliczania opłat dla rodzinnych ogrodów działkowych. Opłaty będą naliczane za faktyczną ilość wystawianych pojemników z odpadami.
- zmienia się termin składania zmian w deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami – należy je składać do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym miała miejsce zmiana.
- wyposażamy na wniosek właścicieli nieruchomości wielorodzinnych (spółdzielnie, wspólnoty mieszkaniowe powyżej 5 lokali mieszkalnych w budynku), zlokalizowanych na terenie gminy Kartuzy, którzy nie posiadają własnych pojemników, w pojemniki do gromadzenia odpadów zbieranych w sposób selektywny (o poj. 1100 l, 240 l, 120 l).
- wprowadzono obowiązek wpisu do BDO i prowadzenia ewidencji odpadów dla wytwórców odpadów prowadzących działalność gospodarczą, którzy wytwarzają odpady w postaci opakowań z tworzyw sztucznych oraz opakowań z papieru i tektury powyżej 0,5 tony rocznie z każdego rodzaju (dot. dużych sklepów spożywczych, hurtowni, hoteli, itp.). Podmioty te są zobowiązane do przekazywania wskazanych odpadów uprawnionym firmom posiadającym zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów. Odpady nie będą odbierane w ramach opłaty za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Firma świadcząca usługę odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych na terenie gminy Kartuzy, nie będzie odbierała tego rodzaju odpadów od tych podmiotów.
Wszystkie te wprowadzone zmiany podyktowane są koniecznością dostosowania prawa miejscowego do zapisów noweli ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz ustawy o odpadach.
Zgodnie z art. 6r ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, opłata pobierana od mieszkańców musi odzwierciedlać realne koszty gospodarki odpadami. Innymi słowy, dokładanie pieniędzy z innych źródeł, np. kosztem gminnych inwestycji, nie jest zgodne z prawem. Tymczasem, ze względu na wzrost kosztów, wydatki w 2020 roku na system gospodarowania odpadami w gminie Kartuzy wzrosły o blisko 3 miliony złotych.
Przyczyny wzrostu stawek opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Na wzrost stawek za odbiór oraz zagospodarowanie odpadów ma wpływ wiele czynników, w tym przede wszystkim:
- nowe, rygorystyczne zasady gospodarki odpadami wprowadzone przepisami prawa, które weszły w życie w ostatnim roku, jak przepisy dotyczące rejestru BDO, wprowadzenie dodatkowych wymagań dla zbierających i magazynujących odpady w postaci obowiązku posiadania całodobowego monitoringu wizyjnego, konieczności zabezpieczenia roszczeń oraz restrykcyjne przepisy przeciwpożarowe;
- kolejny roczny wzrost o 59% opłaty „marszałkowskiej” – z kwoty 170 zł w 2019 roku do 270 zł w 2020 roku za tonę odpadów (w 2017 r. opłata „marszałkowska” za składowanie na składowisku jednej tony zmieszanych odpadów komunalnych wynosiła 120 zł, w 2018 – 140 zł);
- problemy z zagospodarowaniem surowców wtórnych, na skutek „zamknięcia” na te surowce rynku w Chinach i napływ tych śmieci do Polski z zachodniej Europy, co spowodowało kolosalny wzrost stawek opłat za te odpady. Dla przykładu w 2019 roku za makulaturę recyklerzy płacili około 100 zł za tonę, natomiast teraz trzeba zapłacić recyklerom za przyjęcie tego surowca prawie 500 zł za tonę. Podobnie ze zmieszanymi odpadami z tworzyw sztucznych, rynek jest przesycony i nie jest zainteresowany przetwarzaniem tego rodzaju odpadów;
- spadek cen za surowce wtórne wysegregowane ze strumienia odpadów zmieszanych;
- za mało spalarni odpadów;
- dyrektywy unijne, które wymagają, aby od 2020 roku 50% wytwarzanych w Polsce odpadów z papieru, tworzyw sztucznych, metali i szkła było objęte odzyskiem, przy jednoczesnym braku w Polsce wystarczającego rynku i zapotrzebowania na zebrane surowce wtórne;
- nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, która wymusza wprowadzenie dodatkowych obowiązków kontrolnych, w tym odnośnie właściwej segregacji odpadów przez mieszkańców;
- wzrost cen energii elektrycznej i paliw;
- wzrost wynagrodzeń, na skutek wzrostu płacy minimalnej z 2200 zł do 2600 zł;
- brak odpowiedzialności producentów opakowań za wprowadzenie na rynek produktów, co skutkuje przerzuceniem kosztów recyklingu na samorządy i mieszkańców;
- wzrost ilości wytwarzanych odpadów komunalnych.