Granulat z opon samochodowych jest powszechnie używany do produkcji wielu nowych wyrobów, jak dodatki do powierzchni asfaltowych, maty antypoślizgowe czy opony maszyn rolniczych. W ten sposób materiał zyskuje swoje drugie życie. Dziś zobaczymy jak wygląda recykling opon. W tym celu odwiedziliśmy fabrykę Grupy Recykl w Chełmie. Zakład w Chełmie przygotowany jest do przerobu 36 tysięcy ton opon w ciągu roku. Z podziałem na granulat gumowy, puder, paliwo alternatywne oraz drut oczyszczony. Surowcem, z którego produkowany jest granulat, są opony samochodowe, pochodzące z punktów odbioru zlokalizowanych w większości województw w Polsce. Sieć zbiórki obejmuje ponad 2000 różnych punktów: począwszy od serwisów wymiany ogumienia, przez firmy transportowe i warsztaty samochodowe, po zakłady utylizacji odpadów. Podczas rozładunku z opon usuwane są zanieczyszczenia. Te, które nie nadają się do produkcji granulatu, ponieważ są za bardzo zabrudzone, zostaną przeznaczone do produkcji tzw. chipsa, paliwa o wysokiej wartości energetycznej, wykorzystywanego m.in. w piecach cementowych. Dalej ładowarką opony transportowane są do zbiornika buforowego linii, na której wstępnie przygotowywany jest surowiec. Za pomocą sita obrotowego pozbywamy się zabrudzeń, które mogłyby uszkodzić instalację lub zanieczyścić granulat. W końcu opony podawane są do strzępiarki. Podczas rozdrabniania wstępnego uzyskujemy postrzępione elementy o długości około 20 cm. Materiał taśmociągiem przekazywany jest na linię do granulacji. W młynie wstępnym strzępy rozdrabniane są na granulat o frakcji do 20 mm. Po tym etapie z linii magnetycznie odciągany jest drut, którym zbrojone są opony. Zobaczmy co dalej się z nim dzieje. Drut zbierany jest ze wszystkich separatorów i przekazywany na linię oczyszczania. Tutaj pierwszym etapem jest rozdrabnianie. Zbyt duże elementy ponownie zawracane są do procesu. Następnie za pomocą separatorów: magnetycznego, pneumatycznego oraz wibracyjnego, usuwane są zanieczyszczenia. Tak przygotowany materiał można przekazać do hut i odlewni, gdzie posłuży jako wsad do wytopu. Wracamy do granulatu. Po rozdrobnieniu w młynie wstępnym trafia on do separatora Sig Zag, gdzie usuwane są zanieczyszczenia cięższe od gumy, np. kamienie, stalowe śrubki, mosiądz. Dalej granulat można przekazać na linię granulacji końcowej, która składa się z trzech granulatorów. Jeszcze drobniejszy granulat produkowany jest na dwóch równoległych granulatorach końcowych. Tu powstają frakcje od 1 do 6 mm. Przed nami ostatnie etapy produkcji. Materiał, który powstał w granulatorach przekazywany jest do separatora uziarnień. Granulat właściwy jest doczyszczany z frakcji mineralnej oraz pozostałości kordu tekstylnego. Stąd może trafić na linię do produkcji pudru, gdzie za pomocą walcarki jest mielony. W segregatorze uziarnień wydzielane jest także podziarno, które trafi do fabryki Grupy Recykl w Obornikach Wielkopolskich, gdzie zostanie przeznaczone do produkcji mat gumowych antypoślizgowych, domowych oraz przemysłowych. Na koniec wszystkie produkty trafiają do stacji workowania. Produkty następnie trafiają do magazynu, a stąd zostaną dostarczone do odbiorców w całej Polsce. W ciągu roku w zakładach Grupy Recykl w Chełmie, Krośnie Odrzańskim oraz Śremie przetwarzanych jest ponad 100 tysięcy ton opon.
Portal : https://fabrykiwpolsce.pl
Subskrybuj kanał: http://bit.ly/2trnVPE
Facebook: http://bit.ly/2ur7xLQ
Fabryki w Polsce to podróż po zakładach produkcyjnych znajdujących się na terenie Polski. Można więc śmiało powiedzieć, że zwiedzamy przemysł w Polsce. Inspirowaliśmy się popularnym programem „Jak to jest zrobione?”, znanym z telewizyjnego kanału Discovery. Co tydzień wspólnie z naszymi widzami odwiedzamy zakład produkcyjny, żeby sprawdzić jak przebiega wybrany proces produkcji. Co tydzień na nasz kanał trafia bowiem film dokumentalny, z którego dowiadujecie się jak produkowane są m.in. maszyny, zawiesia linowe, jachty, druty, okna, rozjazdy kolejowe, grzejniki, styropian itd. Pewnie interesuje was też, jak powstaje jedzenie? Na naszym kanale pokazaliśmy m.in. parówki, Pepsi, Prince Polo, paluszki, musztardy, keczup, majonez, sery i wiele innych. To niesamowite jak pasjonująca potrafi być produkcja. Tak wiele interesujących informacji niesie z sobą nauka i technika. Co tydzień bowiem poznajecie z nami ciekawostki, jakie kryją w sobie fabryki. Przed nami fabryka nie ma żadnych tajemnic. A jeśli chcielibyście się dowiedzieć jak to działa, jak pracuje dana maszyna, jak funkcjonuje park rozrywki, jak uwarzyć piwo z popularnym browarem, śledźcie Fabryki w Polsce Extra. Nasz nowy format, który co jakiś czas publikujemy na kanale. Odkrywajcie z nami nowe fabryki, w które obfituje cała Polska. — Sprawdź również nasze inne filmy, polecamy : Jak wykorzystuje się ZUŻYTE OPONY? – Fabryki w Polsce Jak produkowane są wyważarki do kół? – Fabryki w Polsce Jak powstają zabudowy pojazdów pomocy drogowej? – Fabryki w Polsce