28 listopada, 2025 Bez kategorii Brak komentarzy

Od stycznia 2026 roku wzrośnie stawka opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Mieszkańcy zapłacą więcej o 3 zł, jednak w gospodarstwach, które posiadają kompostowniki realna podwyżka wyniesie 2 zł. Uchwałę w tej sprawie radni Rady Miejskiej podjęli na sesji 26 listopada. Podwyżka jest konieczna m.in. ze względu na wzrost kosztów obsługi systemu. 

Zmiana stawek wynika z konieczności dostosowania systemu gospodarki odpadami komunalnymi do rosnących kosztów. Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, system powinien być samofinansujący, a opłaty pobierane od mieszkańców pokrywać rzeczywiste koszty jego funkcjonowania.

Przeprowadzona analiza finansowa wykazała, że przy dotychczasowych stawkach system w 2026 r. wygenerowałby deficyt w wysokości ponad 930 tys. zł.

Do wzrostu kosztów przyczyniają się m.in.:

  • wzrost kosztów odbioru i zagospodarowania odpadów w nowym przetargu,
  • wyższe koszty energii, paliwa i pracy,
  • rosnąca opłata marszałkowska za składowanie odpadów,
  • zwiększająca się masa odpadów komunalnych,
  • obligatoryjne wymogi dotyczące poziomów recyklingu oraz utrzymania PSZOK.

Nowa stawka 40 zł od osoby pozwoli pokryć koszty funkcjonowania systemu w całości, bez konieczności dopłacania do niego z innych środków gminnych i powinna zapewnić jego stabilność finansową.

Nowe stawki opłat

Nieruchomości zamieszkałe

  • 40 zł miesięcznie od osoby – w przypadku selektywnej zbiórki odpadów.
  • 80 zł miesięcznie od osoby – w przypadku niedopełnienia obowiązku selektywnej zbiórki (stawka podwyższona).

Większa ulga za kompostowanie bioodpadów

Mieszkańcy, którzy zadeklarowali, że posiadają kompostowniki, otrzymają większą ulgę w opłacie za odpady niż dotychczas, bo upust zwiększy się do 5 zł i ostatecznie zapłacą 35 zł za osobę miesięcznie. Warunkiem korzystania z ulgi jest zagospodarowanie bioodpadów wyłącznie we własnym zakresie.

PSZOK będzie przyjmował nowe frakcje odpadów

Dzięki zapewnieniu stabilności finansowej systemu poprzez wprowadzenie nowych stawek, od 2026 roku mieszkańcy będą mogli korzystać z rozszerzonego asortymentu odpadów przyjmowanych w PSZOK w Kartuzach.

Nowe frakcje odpadów przyjmowane w PSZOK:

  • papa,
  • oleje jadalne,
  • oleje silnikowe,
  • opakowania po środkach ochrony roślin.

Wprowadzenie tych frakcji poszerza możliwości bezpiecznego i zgodnego z przepisami zagospodarowania odpadów problemowych, które nie powinny trafiać do pojemników komunalnych.

Dodatkowy odbiór odpadów tekstylnych i zużytej odzieży

W 2026 roku zostanie także wprowadzona dwa razy w roku zbiórka odpadów tekstylnych i zużytej odzieży sprzed posesji na terenach wiejskich, co ułatwi mieszkańcom ich prawidłowe pozbycie się bez konieczności samodzielnego transportu do PSZOK.

 W terminie wskazanym w harmonogramie odpadów zamiast odbioru odpadów zmieszanych będzie odbiór odpadów tekstylnych i zużytej odzieży. 

Ograniczanie ilości odpadów – wspólna odpowiedzialność

Aby zatrzymać dalszy wzrost kosztów zagospodarowania odpadów, konieczne jest dążenie do ograniczania ilości wytwarzanych odpadów, szczególnie zmieszanych i prowadzenia prawidłowej segregacji. Każda dodatkowa masa odpadów trafiająca do systemu generuje wyższe koszty odbioru, transportu i przetwarzania, które finalnie wpływają na wysokość ponoszonych przez mieszkańców opłat.

Stawki za gospodarowanie odpadami są bezpośrednio powiązane z kosztami funkcjonowania systemu – im mniej odpadów trafi do pojemników i im więcej surowców zostanie ponownie wykorzystanych, tym wolniej będą rosły koszty odbioru i zagospodarowania.

Zachęcamy mieszkańców do:

  • ograniczania odpadów u źródła (np. ograniczenie jednorazowych opakowań, niemarnowanie żywności, robienie świadomych zakupów),
  • rzetelnego prowadzenia segregacji,
  • kompostowania bioodpadów w przydomowych kompostownikach,
  • korzystania z PSZOK i punktu ponownego używania przedmiotów oraz przekazywania ich do dalszego wykorzystania.

Wspólne działania wszystkich mieszkańców wpływają na stabilność finansową systemu i pomagają utrzymać opłaty na możliwie najniższym poziomie.

Wszelkie uwagi i zapytania należy kierować do Wydziału Gospodarki Odpadami i Ochrony Środowiska w Urzędzie Miejskim w Kartuzach (ul. Gen. J. Hallera 1) oraz pod numerami tel. 58 694 52 44 lub 58  694 52 46,  natomiast w sprawie płatności: 58 694 52 14,