Od stycznia 2026 roku wzrośnie stawka opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Mieszkańcy zapłacą więcej o 3 zł, jednak w gospodarstwach, które posiadają kompostowniki realna podwyżka wyniesie 2 zł. Uchwałę w tej sprawie radni Rady Miejskiej podjęli na sesji 26 listopada. Podwyżka jest konieczna m.in. ze względu na wzrost kosztów obsługi systemu.
Zmiana stawek wynika z konieczności dostosowania systemu gospodarki odpadami komunalnymi do rosnących kosztów. Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, system powinien być samofinansujący, a opłaty pobierane od mieszkańców pokrywać rzeczywiste koszty jego funkcjonowania.
Przeprowadzona analiza finansowa wykazała, że przy dotychczasowych stawkach system w 2026 r. wygenerowałby deficyt w wysokości ponad 930 tys. zł.
Do wzrostu kosztów przyczyniają się m.in.:
- wzrost kosztów odbioru i zagospodarowania odpadów w nowym przetargu,
- wyższe koszty energii, paliwa i pracy,
- rosnąca opłata marszałkowska za składowanie odpadów,
- zwiększająca się masa odpadów komunalnych,
- obligatoryjne wymogi dotyczące poziomów recyklingu oraz utrzymania PSZOK.
Nowa stawka 40 zł od osoby pozwoli pokryć koszty funkcjonowania systemu w całości, bez konieczności dopłacania do niego z innych środków gminnych i powinna zapewnić jego stabilność finansową.
Nowe stawki opłat
Nieruchomości zamieszkałe
- 40 zł miesięcznie od osoby – w przypadku selektywnej zbiórki odpadów.
- 80 zł miesięcznie od osoby – w przypadku niedopełnienia obowiązku selektywnej zbiórki (stawka podwyższona).
Większa ulga za kompostowanie bioodpadów
Mieszkańcy, którzy zadeklarowali, że posiadają kompostowniki, otrzymają większą ulgę w opłacie za odpady niż dotychczas, bo upust zwiększy się do 5 zł i ostatecznie zapłacą 35 zł za osobę miesięcznie. Warunkiem korzystania z ulgi jest zagospodarowanie bioodpadów wyłącznie we własnym zakresie.
PSZOK będzie przyjmował nowe frakcje odpadów
Dzięki zapewnieniu stabilności finansowej systemu poprzez wprowadzenie nowych stawek, od 2026 roku mieszkańcy będą mogli korzystać z rozszerzonego asortymentu odpadów przyjmowanych w PSZOK w Kartuzach.
Nowe frakcje odpadów przyjmowane w PSZOK:
- papa,
- oleje jadalne,
- oleje silnikowe,
- opakowania po środkach ochrony roślin.
Wprowadzenie tych frakcji poszerza możliwości bezpiecznego i zgodnego z przepisami zagospodarowania odpadów problemowych, które nie powinny trafiać do pojemników komunalnych.
Dodatkowy odbiór odpadów tekstylnych i zużytej odzieży
W 2026 roku zostanie także wprowadzona dwa razy w roku zbiórka odpadów tekstylnych i zużytej odzieży sprzed posesji na terenach wiejskich, co ułatwi mieszkańcom ich prawidłowe pozbycie się bez konieczności samodzielnego transportu do PSZOK.
W terminie wskazanym w harmonogramie odpadów zamiast odbioru odpadów zmieszanych będzie odbiór odpadów tekstylnych i zużytej odzieży.
Ograniczanie ilości odpadów – wspólna odpowiedzialność
Aby zatrzymać dalszy wzrost kosztów zagospodarowania odpadów, konieczne jest dążenie do ograniczania ilości wytwarzanych odpadów, szczególnie zmieszanych i prowadzenia prawidłowej segregacji. Każda dodatkowa masa odpadów trafiająca do systemu generuje wyższe koszty odbioru, transportu i przetwarzania, które finalnie wpływają na wysokość ponoszonych przez mieszkańców opłat.
Stawki za gospodarowanie odpadami są bezpośrednio powiązane z kosztami funkcjonowania systemu – im mniej odpadów trafi do pojemników i im więcej surowców zostanie ponownie wykorzystanych, tym wolniej będą rosły koszty odbioru i zagospodarowania.
Zachęcamy mieszkańców do:
- ograniczania odpadów u źródła (np. ograniczenie jednorazowych opakowań, niemarnowanie żywności, robienie świadomych zakupów),
- rzetelnego prowadzenia segregacji,
- kompostowania bioodpadów w przydomowych kompostownikach,
- korzystania z PSZOK i punktu ponownego używania przedmiotów oraz przekazywania ich do dalszego wykorzystania.
Wspólne działania wszystkich mieszkańców wpływają na stabilność finansową systemu i pomagają utrzymać opłaty na możliwie najniższym poziomie.
Wszelkie uwagi i zapytania należy kierować do Wydziału Gospodarki Odpadami i Ochrony Środowiska w Urzędzie Miejskim w Kartuzach (ul. Gen. J. Hallera 1) oraz pod numerami tel. 58 694 52 44 lub 58 694 52 46, natomiast w sprawie płatności: 58 694 52 14,





